„Üks tont käib ringi mööda Euroopat.“ hoiatas Karl Marx ennasttäis kodanlasi 19. sajandi lõpus. Ehkki tollal oli tegu kommunismitondiga, siis sobib Marxi sõnu tsiteerida ka tänasel päeval. Ainult tondi nimi on nüüd Majanduslangus või –kriis ja tema tegevusareaaliks on terve maailm. Ning toitub nimetet koll inimeste hirmust – mida suurem see on, seda tugevamaks ja mõjuvamaks kriis kasvab.
Kolli liikumine on huvitavaid reaktsioone esile kutsunud ka Eesti turundusmaailmas. Mõni turundusjuht on tõmmanud teki kõvasti üle pea, mõni aga on tardunud nagu küülik boamao hindava pilgu ees. Üsna levinud on variant, kus turundusjuht kogub kõik oma lambukesed varjavate toaseinte vahele, lukustab kõvasti ukse ja piilub ise murelikult ribikardinate vahelt välja. Igaks juhuks kustutakse toas ka tuled, et jumala pärast kuidagi kriisile mitte silma alla jääda. Äkki lähevad rasked ajad kuidagi iseenesest mööda…
Viimasel juhul on tegu pesuehtsa ebausuga ehk usu puudumisega oma senisesse tegevusse. Reklaamikulutuste piiramine või hoopis lõpetamine tekitab veidra paradoksi, kus kõrgenenud konkurentsi juures kommunikatsioonikulude piiramise/nullimisega minimaliseeritakse veelgi võimalust klienti oma toodetest, teenustest, eelistest teavitada. Võimalust, et klient firma üles leiab. Et kui headel aegadel lisas reklaam turundustegelase ellu veel mingit meelelahutust ja glamuuri, siis karmidel aegadel tuleb sellele tilu-lilule karmi käega kriips peale tõmmata. Pullikaka, ütlen ma. Rähni fantaasia. Haugi mälu.
Arukas turundaja, erinevalt oma hirmust hullunud kolleegist, pükse alandlikult rebadele ei lase. Pigem on viimaste rohkus isegi vesi tema veskile, sest nii saab iga tema reklaam more bang for a buck. Mida vähem on meedias reklaami, seda paremini tuleb esile seal ilmuva reklaami sõnum. Ja nagu näha järgnevas reklaamis, saab oma sõnumit erutavalt esitada ka väga väheste vahenditega. Piisab kui on piisavalt palju piisavalt kaunist natuuri. Ja mõistagi nupukas idee.
Ühtlasi loodame, et kriisikoll pole armsal lugejal veel pükse jalast viinud. Ja isegi kui viib, siis pole muud, kui back to basics ehk tagasi juurte juurde – seks müüb!
PS. Mis aga jooksmisse puutub, siis siin võivad ka parimad jooksukingad tegelikult hoopis segavaks osutuda.